Monday, August 22, 2011

Al-Kisah Di Bulan Ramadhan

Pada hari Sabtu yang lepas (20 Ogos), admin balik kampung di Batu Pahat untuk membeli beberapa kuih terutama kerepek yang sangat popular di Batu Pahat iaitu kawasan Parit Raja. Destinasi kebiasaan admin untuk membeli belah berkaitan kuih dan kerepek ialah di Md Shah & Asiah, t/a Perniagaan Ngasiah, SDD 2, Kg Seri Dalam, Mukim 10 Senggarang, 83200 Batu Pahat.

Neh admin upload gambar yang sempat admin snap semasa lawatan ke tempat tuh. Maaf ler kualiti gambar agak rendah.

Ini adalah deretan kuih yang ada. Harga dari serendah RM9 sebalang hinggalah yang berharga RM25 dan ke atas untuk sebalang.

Ada orang kata kalau buatan kilang neh rasa kurang sedap, tapi bagi admin semua kuih adalah sedap tak kira buatan kilang, buatan makcik-makcik mahupun buatan sendiri. Haha.. admin balun jer semua janji kuih tuh bernama kuih..


Neh pulak adalah longgokan kerepek. Harga kerepek sangat berpatutan iaitu untuk bungkusan 500 g, harganya antara RM3.50 (untuk kerepek ubi) hinggalah RM8 (untuk kerepek pisang tanduk).

Admin suka kerepek pisang, keladi, sukun, keledek, ubi dan semua kerepek yang asli tanpa bahan perisa tambahan.

Maklumlah zaman sekarang ada banyak kerepek yang dah jadi sama macam kepingan kentang makanan ringan tuh.

Harap maklum lah bahawa penggunaan serbuk perasa / MSG sangat tidak digalakkan. Maka makanlah kerepek yang asli sahaja.









Neh pilihan yang ada. Hanya sebahagian jer neh. Ada yang cantik, ada yang kurang cantik. Ada yang tradisional dan juga kuih moden. Pilih jer mana satu yang berkenan.









Neh suasana kurang ramai masa mula-mula admin sampai dalam jam 10 pagi. Selepas 15 minit admin sampai, jumlah manusia dah sekali ganda dari yang ada neh.









Admin sempat snap gambar untuk harga borong. Yang neh adalah bungkusan seberat 5 kg. Maka harganya juga sangat murah berbanding bungkusan untuk 500 g. Admin tak jumpa pulak bungkusan 1 kg.

Perbandingan harga bungkusan pukal dengan bungkusan 500 g agak berbeza. Sebagai contoh, harga sebungkus 500 g kerepek pisang tanduk ialah RM8. Tetapi jika anda beli bungkusan pukal 5 kg, kadar harga ialah RM13 sekilo. Maka kita akan untung RM3 bagi setiap kilo.

Admin juga ada lihat (dan membeli) kek lapis Indonesia. Ada 3 perisa iaitu yang biasa, perisa coklat dan yang ada kismis di atas kek tuh.

Harga tahun 2010 ialah RM24, tapi untuk tahun neh harga dah naik sikit menjadi RM25. Berat kek tuh dalam 1200 g berdasarkan apa yang tertera di kotak kek tuh.


Kerepek ubi pedas neh ada yang jual dalam pek 1 kg. Harganya dalam RM8 untuk 1 kg.











Kerepek ubi masin yang ringkas tapi tetap menjadi pujaan sepanjang masa. Yang neh akan admin beli masa pusingan kedua nanti.

Keropok kacang dhal pulak tak sempat beli hari tuh. Juga tunggu pusingan ke 2 nanti.







Markuli neh macam adik beradik muruku jugak lah. Ada rasa kari. Tapi admin tak beli sebab sekarang musim batuk... makan neh mesti nak batuk.









Di tempat neh sebenarnya tidak terhad kepada kuih dan kerepek jer. Tapi ada juga makanan jeruk dan juga air kordial. Ada juga jual snack yang admin tak tahu namanya.

Walaupun ada banyak pilihan jeruk, tapi admin nasihatkan waktu hari raya neh jangan ler makan jeruk. Tak elok untuk kesihatan.





Lihatlah betapa banyaknya pilihan kuih yang ada. Tengok jer pon dah boleh kenyang. Jika datang lambat, pilihan makin kurang sebab takder penambahan stok untuk kih neh. Masa kunjungan paling menarik ialah masa minggu ke 2 puasa. Kalau minggu akhir puasa tuh rasanya tinggal beberapa jenis jer nanti. Dah kurang pilihan pulak.





Neh anak sedara dan juga mak admin tengah buat pilihan na ambik mana satu. Kalau kat sini mesti rambang mata dah jadinya. Rasa semua nak ambil jer.









Mula-mula ambil sikit sana, sikit sini, jalan sana, jalan sini... akhirnya... satu troli penuh dah admin borong. Neh tak cukup lagi... perlu pusingan ke 2 untuk stok sebulan selepas raya pulak. Nanti boleh admin makan kerepek tuh sambil lepak layan fb. hehe..



No comments:

Post a Comment