Wednesday, August 17, 2011

Cikgu Tension ? Neh Ada Petua Untuk Cikgu Hilangkan Tensen !!

Jadi cikgu bukan senang kan ! Banyak cabaran. Cabaran tuh pulak datang dari pelbagai segi dan sudut. Ada yang datang dari segi fizikal, mental, emosi, dari atas, bawah, depan, kiri, kanan dan macam-macam lagi. Antara banyak-banyak kerjaya, kerja cikgu la yang paling banyak kena ada kemahiran.

Cikgu kena jadi tukang kebun, kerani, doktor, ahli sukan, peguam, polis, ibu bapa (termasuk lar yang bujang), kena jadi pelakon, jadi superman dan macam-macam lagi. Semua neh akan menyebabkan cikgu strees.... ye lah cikgu akan mengalami tekanan yang kadang-kadang tuh sangat dasyat.

Sebagai rakan sejawat, tak ada banyak benda yang boleh admin tolong. Tapi admin ada cara... neh tips dari admin.. sila praktikkan jika mampu... hehe


Photobucket
langkah 1:
Ini adalah ala taichi sikit la… sebagai permulaan untuk memanaskan badan..relax2. Panaskan badan supaya jangan ada yang mengalami kekejangan nanti. Cikgu boleh kira, 1,2,3,4...8... dan 8 lagi....


Photobucket
langkah 2 :
Tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher anda.. tangan buat macam ni... bahu neh kalau tansen sangat akan rasa sakit terutama yang ada darah tinggi.


Photobucket
langkah 3 :
wa..wa..aaa..wachaaaa!!! jangan karate anak murid tau !


Photobucket
langkah 4 :
Gerak ke kanan kemudian ke kiri..kalau nak joget zapin pon dibenarkan ..hahaha


Photobucket
langkah 5 :
Gerak ke kiri kemudian ke kanan. Ikut sahajalah… jangan terpusing. Hati-hati nanti pinggang terseliuh pulak... buat hati-hati tau... langkah neh macam sama dengan langkah 4 tapi tak sama tau.....


Photobucket
langkah 6 :
Tepuk kuat-kuat kat dahi.. Ini untuk menghilangkan mengantuk.. terutama masa bulan puasa... cikgu pun boleh terlelap kat meja kat bilik guru tuh (admin pon kekadang terlelap.. hehe)...


Photobucket
langkah 7 :
Selepas itu buat gerakan tangan dan badan… buat macam gembira je..huhuhuhu walaupun hati sedih, sila cekalkan hati supaya semuanya gumbira... oh la la la.....

Photobucket
langkah 8 :
Kemudian goyang-goyangkan kaki dan badan sedikit… Lakukan seperti kita tiada masalah…pewwit kucing ni..ada gaya!!! hidup bebas dari masalah ! pastikan anda senyum-senyum tau... jangan masam-masam muka tuh...


Photobucket
langkah 9 :
Lakukan secara agresif pula… Jangan peduli apa orang lain kata.. kalau ada kekawan yang nak join sama, sila benarkan... makin ramai makin elok sangat !


Photobucket
langkah 10 :
Hilangkan semua tekanan… hembusss... tarik... hembus... tarik... neh dah masuk fasa pemulihan (penyejukan) seperti kelas PJK. Awas jangan hembus melalui saluran yang tak sepatutnya nanti bau ....


Photobucket
langkah 11 :
pusingkan kepala…buat macam pening-pening lalat sikit...sikit lagi rebah..HAHA


Photobucket
langkah 12 :
Tengok muka kat cermin sambil goyang-goyang.. lawa tak…goyang oh goyang!! lagi goyang.. buat dalam 2-3 minit... kalau takder cermin kat bilik guru, sila pinjam cermin make-up cikgu pompuan ...


Photobucket
langkah 13 :
Akhir sekali lakukan joget kucing…buat betul-betul...hahaa



Jika cikgu tak berjaya menghilangkan ketensionan, saya akan bayar ganti rugi kat cikgu. Tapi dengan syarat cikgu amalkan petua neh 40 hari berturut-turut... haha...








kredit untuk adik fiez @ http://akufiez.blogspot.com

1 comment: