Saturday, August 13, 2011

Jadi Orang Emas @ Perak Pon Kena Tangkap !

KUALA LUMPUR: “Saya tak tahu langsung pekerjaan yang saya buat ini sebenarnya salah. Kalau saya tahu, saya tak akan ambil risiko untuk melakukan kerja ini,” kata ‘orang emas’ yang ditahan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan dalam satu operasi di Bukit Bintang, di sini, jam 9 malam kelmarin.

Dia yang mahu dikenali sebagai Elvis, 42, berkata menjadi ‘orang emas’ atau ‘Gold Man’ adalah sumber rezekinya dan pendapatan diperoleh agak memuaskan serta mampu menampung isteri dan dua anak berusia dua bulan dan tiga tahun yang tinggal di Ipoh, Perak. “Saya diberi jaminan oleh rakan bahawa pekerjaan ini tidak salah dan pihak berkuasa tidak akan mengganggu serta dijanjikan pulangan pendapatan dengan sekelip mata.

“Tanpa berfikir panjang, saya membeli tiket ke Kuala Lumpur seminggu lalu. Ini hari keempat saya bekerja sebagai Gold Man. Tidak sangka akan ditahan pihak berkuasa,” katanya.

Elvis berkata, kini dia risau memikirkan nasib isteri dan anaknya jika kesalahan yang dilakukan akan menyebabkannya didakwa serta ditahan dalam tempoh yang agak lama.

“Saya buntu memikirkan nasib isteri dan anak yang masih kecil, bagaimana isteri akan mencari wang untuk menampung kehidupan mereka kerana selama ini dia tidak pernah bekerja,” katanya.

Katanya, sepanjang empat hari melakukan pekerjaan itu dia mampu memperoleh pendapatan antara RM100 dan RM200 dalam sehari.

Apa yang dilakukannya hanyalah berdiri dengan meletakkan satu tin kosong dan mengharap simpati orang ramai memasukkan duit bagi membolehkannya membuat pelbagai gaya sambil orang ramai merakam gambar bersamanya.

Elvis berkata, selepas mengetahui apa dilakukannya menyalahi undang-undang dia menyesal dan akan lebih berhati-hati memilih pekerjaan pada masa hadapan. Sementara itu, Ketua Bahagian Warga Tua dan Keluarga JKM Wilayah Persekutuan, Mujah Hamat berkata, kegiatan Elvis yang meraih simpati agar diberikan sumbangan kewangan dianggap sebagai mengemis.

“Dia akan disiasat mengikut Seksyen 32 Akta Orang Papa 1977 dan boleh ditahan untuk tempoh sebulan,” katanya.


sumber : Harian Metro, 13 Ogos 2011 : http://www.hmetro.com.my/articles/2011081301121220110813011212/Article



Komen : Salah ke ? Admin pon tak penah rasa bende neh salah sebelum neh. Dia pon tak pakse kita ambik gambar dengan dia. Bukan semua orang tahu undang-undang.. lebih-lebih lagi kalau kes terpencil / unik macam neh..

Ada kenalan admin di facebook kata :

"rakyat malaysia sendiri cari makan kena tangkap..pendatang asing, org siam yg berniaga tepi jalan tak pulak d tangkapnya, tue blm kira lagi pendatang asing yg mintak sedekah tepi jalan...padahal org emas nie semua dah mcm jadi treadmark bukit bintang kot..nie la pepatah melayu cakap.."anak monyet bagi susu, anak sendiri buang dalam tong sampah!"

3 comments:

  1. Aduh,dlm byk2 kes kat Malaysia ni, yg remeh-temeh ni la yg dorg dok sibuk nak ambil tindakan. Xpsl2 org emas kne tgkp.Ish3.

    Watak Kartun Di zombi Kg.Pisang Kan!!!

    ReplyDelete
  2. wah.. memang tak patut la.. kesian dia.. :(

    ReplyDelete
  3. bengang terhadap pihak tersebut yg sorok bangkai gajah, bangkai semut pula dipijak2...
    p/s: org yg amek gambar dgn goldman nie dh byr RM2 ke lom? ;) juz kidding...

    ReplyDelete