Sunday, January 29, 2012

Anak Yang DiPukul Semasa Kecil Lebih Berjaya Dalam Hidup

Anak yang pernah dipukul ketika kecil akan membesar dengan lebih bahagia dan berjaya dalam hidup mereka berbanding dengan mereka yang tidak pernah dipukul semenjak kecil.

Demikian hasil kajian yang dijalankan di Amerika oleh Marjorie Gunnoe, seorang pensyarah psychologi di Calvin College, Michigan.

Kanak-kanak yang dipukul sehengga umur 6 tahun didapati lebih baik pencapaiannya di sekolahdan mempunyai sikap yang lebih optimistik terhadap kehidupan berbanding dengan mereka yang tidak pernah dipukul ibubapa. Mereka juga lebih senang membuat kerja-kerja sukarela dan amat berminat untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih jauh.

Bagi mereka yang dipukul sehingga berumur 6 tahun, pencapaian mereka adalah lebih baik dalam segala hal dan sikap mereka adalah lebih terkawal dari segi perkara-perkara negatif.

Bagi mereka yang terus dipukul dari 7 tahun ke 11 tahun, pencapaian pelajaran mereka masih lebih baik dari yang tidak pernah dipukul namun dari segi sikap negatif mereka agak ketara seperti terlibat dalan pergaduhan dan sebagainya.

Keputusan dari kajian ini mencetuskan kemarahan kepada para pejuang hak kanak-kanak yang meniduh ini akan menggalakan lagi penderaan kanak-kanak.

Namun ramai para ibubapa yang bersetuju dengan penemuan tersebut dan mereka sepatutnya perlu memukul anak-anak sekadar yang perlu untuk mengajar.

Kita sepatutnya boleh membezakan antara rotan atau pukul anak untuk mengajar dengan menumbuk muka. Tidak sepatutnya aduan polis dilakukan jika seseorang memukul untuk mengajar.

Kita di Malaysia semakin terikut-ikut dengan sikap orang barat yang berjuang menjaga hak macam-macam termasuklah hak kanak-kanak sampai tak boleh disentuh lansung.

Sedangkan kajian membuktikan sebaliknya, kanak-kanak yang biasa di rotan sebagai mengajar adalah perlu untuk menyediakan mereka kepada kehidupan yang lebih bererti.

Jadi para ibubapa jangan sampai tak pukul anak lansung sebab nak ikut barat, kesian dan sebagainya. Tapi jangan pula sampai bertinju dengan anak-anak sampai anak masuk ICU.






No comments:

Post a Comment