Friday, May 11, 2012

Hari Jururawat Sedunia 2012

Admin malas nak mengarang.. tapi rajin nak copy paste je malam neh:

Salam,
Esok, tanggal 12 Mei 2012 seluruh dunia akan menyambut Hari Jururawat. Memandangkan isteri aku seorang Jururawat, maka aku dedikasikan entry ni untuk dia. Bukan senang sebenarnya bekerja sebagai seorang jururawat, banyak cabaran yang dah ditempoh. Macam2 cerita mengenai kerenah pesakit yang isteri aku dah lalui. Kalo nak diceritakan segalanya, jenuh jari aku nak menaip. Hehehehehe.

Ada yang tanya senang tak berkahwin dengan Jururawat. Dengan kerja syifnyer, kerja tak tentu masa. Pada aku, aku okay jer. Dah lebih 4 tahun aku berkahwin, Alhamdulillah. Yang penting tolak ansur & kerjasama.

Aku tertanya jugak kenapa 12 May dipilih untuk sambutan Hari Jururawat. Dengan bantuan Mr Google, berikut adalah sebab tarikh 12 May dipilih:

Tarikh ini dipilih sebagai mengenang hari kelahiran Florence Nightingale iaitu pada 12 May 1820. Beliau juga dikenali sebagai ‘The lady with the lamp’.

Pada zaman perang Crimean dalam tahun1854, beliau selalu melawat pesakit pada waktu malam dengan lampunya untuk melihat askar-askar perang yang cedera yang memerlukan bantuan.

Antara sumbangan Florance dalam bidang kejururawatan.
  • Florence telah memperkenalkan jururawat-jururawat wanita dalam perang ketika perang crimean di Turkey.
  • Pada tahun 1860, Florence juga telah menubuhkan sekolah jururawat di St Thomas Hospital di London. Beliau telah menghasilkan ramai nurse-nurse yang membantu dalam proses kejururawatan.
  • Florence juga adalah seorang penulis dan telah menulis sebuah buku yang bertajuk ” Notes on Nursing” iaitu buku pengenalan tentang kejururawatan yang mengandungi 136 muka surat.
  • Florence juga adalah seorang yang berpengetahuan dan dia juga seorang pakar statistik. Beliau telah menjalankan beberapa kajian dan menerbitkan lebih 200 laporan dan pamplet tentang pelbagai isu kebersihan, pengurusan hospital dan kesihatan.
Florence Nightingale telah meninggal dunia pada 13 Ogos 1910 di bilik tidurnya di 10 South street, Dauk Lan, London pada usia 90 tahun. Sempena Mengingati Jasa Florence, 12 Mei di jadikan sebagai Hari Jururawat sedunia.

Sebagai akhirnya, saya ingin mengucapkan ‘Selamat Hari Jururawat’ pada semua Jururawat di Malaysia dan di seluruh dunia. Semoga usaha2 murni kalian akan mendapat keberkatan & dirahmati Allah.

Regards & 73.




p/s : Bole ke orang Islam sambut sesuatu perayaan sempena kelahiran seseorang?

No comments:

Post a Comment